Bewegen betekent het verbranden van voedingsstoffen en opbouw van weefsels zoals botten en spieren. De verbranding, of het energieverbruik wordt uitgedrukt in Kilojoules (KJ) of Kilocalorieën (Kcal).

Om een indruk te geven van wat we zoal verstoken volgen hier wat energie waarden van enige activiteiten: een minuut rust vergt slechts 4 KJ , een minuut wandel 21 KJ , een minuut fietsen 29 KJ , een minuut traplopen of tegen een berg oplopen 42 KJ . Voor de nieuwsgierigen onder u, stevig geslachtsverkeer valt onder de categorie traplopen. Het zijn gemiddelde waarden; de één gebruikt meer energie dan de ander en je kunt rustig de trap op lopen en je kunt hem op rennen.

De energie voor deze activiteiten komt uit het voedsel. Dat wordt als koolhydraat – als suiker dus- verbrand. Een suikerklontje levert ongeveer 70 KJ .Een bruine boterham met kaas levert ongeveer 820 KJ , hetgeen je dus na een kleine 20 minuten traplopen weer kwijt bent. Dat valt tegen. Spannend wordt het als u weet dat de bruine boterham alleen, maar 330 KJ oplevert. De plak kaas net zo veel, ook 330 KJ en de boter levert 160 KJ .Het scheelt dus aanzienlijk als u magere margarine en magere kaas gebruikt.

Bij een Amerikaans onderzoek is gebleken dat meer beweging tot een langer leven leidt. Het is natuurlijk statistiek – dat wil zeggen dat er heus wel mensen zijn die veel bewegen en desondanks te vroeg sterven – maar in het algemeen is het toch een gegeven: meer bewegen, betere gezondheid! In het algemeen kan gesteld worden dat de belangstelling voor deelname aan sport, bewegen en fitness groot is. Veel jongeren en volwassenen hebben de weg naar het sport- en fitnesscentrum al gevonden.

Senioren aantal groeit

Ook het aantal senioren dat aan sport gaat doen wordt jaarlijks groter. Dit is te verklaren door de vergrijzing maar belangrijker is dat een steeds groter wordende groep senioren belangstelling krijgt voor bewegingsprogramma’s toegespitst op gezondheid en welzijn. Ouder worden brengt lichamelijke veranderingen met zich mee die van invloed zijn op het leveren van sportprestaties. Om verantwoord aan lichaamsbeweging te doen is het noodzakelijk op de hoogte te zijn van deze veranderingen. Op die manier wordt de kans op blessures aanzienlijk verkleind.
Hart en bloedvaten
· Als gevolg van het ouder worden nemen de maximale hartfrequentie en het zuurstofopnamevermogen af. Het duur-uithoudingsvermogen zal hierdoor afnemen.
· Verkalking en/of dichtslibben van de kransslagaders maken dat de hartspier van minder bloed wordt voorzien. In zo’n situatie kan inspanning gevaarlijk zijn en leiden tot een hartinfarct.
· Bewegen en een gezonde levensstijl hebben een positieve invloed op de bloeddruk en het dichtslibben van de bloedvaten.

Gewrichten
· De kwaliteit van het kraakbeen neemt af naarmate men ouder wordt. Ook het herstel na blessures verloopt minder snel. Dit kan gewrichtsklachten tot gevolg hebben. Verschijnselen daarbij zijn ochtendstijfheid, verminderde beweeglijkheid, kraken van het gewricht en vochtvorming.
· Een evenwichtig bewegingsprogramma zal de beweeglijkheid bevorderen en de botafbraak tegengaan.

Spieren en pezen
· Bij het ouder worden vermindert de totale hoeveelheid spiermassa. De belastbaarheid van spieren en pezen gaat hierdoor achteruit.
· Verantwoorde krachttraining(fitness) gaat spierverlies tegen
· Vooral voor senioren geldt dat het belangrijk is om eerst met de arts of specialist te overleggen voordat men aan sport gaat doen.

Bij een VES-sportcentrum wordt een verantwoord trainingsprogramma opgesteld, rekening houdend met uw belastbaarheid. Regelmatig bewegen is belangrijk, behalve in het sportcentrum, zijn ook wandelen en fietsen uitstekende manieren om uw conditie op peil te houden. Tenslotte is het belangrijk om gezond te eten en te luisteren naar de signalen die uw lichaam geeft tijdens het sporten.

In de VES sportcentra is het gebruik van hartslagmeters heel gewoon. Tijdens cardio fitness worden de inspanningen voortdurend gemeten en aangepast. Zo wordt voor iedereen een optimale verbetering van het hart- en longuithoudingsvermogen bereikt.

Veel bewegen is goed maar dan moeten de spieren wel warm zijn. Onze lichaamstemperatuur is 37 graden, maar die temperatuur vindt men alleen in de romp. De armen en de benen zijn iets koeler en handen en voeten zijn in de regel nog kouder. Een spier die koud is trekt zich trager samen dan een spier die warm is. Wanneer iemand een onverwachte beweging maakt, bijvoorbeeld om een val te voorkomen en de spier reageert te traag omdat hij te koud is, kan er een ongeluk gebeuren. Men valt en krijgt een blauwe plek of men breekt een bot.

Daarom is het van groot belang bij extra lichaamsbeweging voor warme spieren te zorgen. Spieren verwarm je door ze onbelast flink te bewegen terwijl men door warme kleding afkoeling tegenhoudt. Zijn de spieren eenmaal op temperatuur dan kun je met dunnere kleding volstaan, zodat een overmaat aan warmte afgevoerd kan worden. Dit geldt uiteraard voor buitensporten. Voor fitness en andere binnen activiteiten geldt dezelfde regel, dat een goede warming up belangrijk is om de spieren te laten wennen aan een inspanning. Zijn de spieren “warm”, dan kan men met de eigenlijke training starten. Elke activiteit stelt specifieke eisen aan kleding en schoeisel. Informeer bij uw sportcentrum wat u het beste kunt dragen. Zij zullen u graag informeren.

Positieve effecten van bewegen op de gezondheid:
· Het vergroten van de beweeglijkheid van de gewrichten.
· Een vergroting van de spierkracht en het uithoudingsvermogen.
· Het verminderen van pijn.
· Vergroting van functionele mogelijkheden of mobiliteit, waardoor men meer kan doen.
· Meer vertrouwen in het eigen lichamelijk functioneren.
· Meer zelfvertrouwen en meer energie.
· Vertragend effect op dementie.