Lichter, slanker of strakker? Cardio versus krachttraining

Afvallen blijft een hot item, maar wat is nu beter: moet je dan meer cardio doen of juist aan de gang met halters en barbells? Als je het mij vraagt: het ligt eraan wat je met ‘afvallen’ bedoelt, ‘Verkeer je in een continue strijd met de weegschaal, dan ligt cardio meer voor de hand. Maar wil je graag met een strak lichaam het strand op, kies dan voor gewichten.’

Als je het exact narekent, verbrand je met cardio beslist meer calorieën dan met krachttraining. Volgens een recent onderzoek zou dit de verklaring kunnen zijn waarom fanatieke duursporters in korte tijd meer gewicht verliezen dan krachtsporters.

Maar, cardio doet weinig tot niets voor je spieren. In een recentelijke studie verloren fanatieke afvallers allemaal bijna tien kilo, of zij nu aan cardio deden of aan krachttraining. Echter bestond bij de cardiogroep er van die verloren kilo’s maar liefst zes uit spiermassa, terwijl de krachtgroep puur vetmassa verloor. Hoe komt dat? Krachttraining is de beste manier om meer spiermassa te kweken. Met elke kilo spier die je “aankomt”, verbrand je 80 calorieën extra gedurende de dag. En dat zonder ook maar een spier te bewegen.

Dat betekent overigens niet dat je je hardloopschoenen aan de wilgen moet hangen, zeker niet als je een emotie-eter bent. Cardio is namelijk één van de beste manieren om stress te verhelpen.

Mijn advies? Een fitnessschema zoeken dat zowel cardio- als krachttraining bevat. Dan zit je altijd goed.

 

Geschreven door Frank van Amersfoort, Personal Trainer bij The Chariot Eibergen