In ieder dieetboek of leefstijladviesprogramma kom je het tegen. Drink iedere dag 1,5 tot 2 liter water. We zullen je uitleggen waarom water zo’n belangrijke rol speelt voor de mens en het lichaam.

Lichaam

We kunnen meerdere weken overleven zonder voedsel, maar zonder drinken? Dat is een andere zaak. Ons lichaam opgebouwd uit 50% tot 70% water. Normaal verliezen we per dag tussen de 2 en 2,5 liter water, in de vorm van urine, zweet, uitademing en neus snuiten. ’s Nachts verliezen we nogmaals één liter water. Samen dus 3,5 liter, buiten de sport om. Wanneer we sporten zweten we meer. Dat moet aangevuld worden aan de hand van vloeibaar en vast voedsel, zodat ons vochtpercentage behouden wordt. Ongeveer 1 liter van dat water halen we per dag uit vast voedsel.

Reinigende functie

Huilen, plassen, zweten, neus snuiten en spijsvertering. Dit zijn voorbeelden van de reinigende functie die water in ons lichaam heeft. Wat het lichaam nodig heeft wordt door bloed vervoerd en zo opgenomen in de cellen. Wat er overblijft en dus niet nodig is, wordt naar de uitgang vervoerd door water in de vorm van urine. Water zorgt er ook voor dat je uitwerpselen vochtig genoeg zijn om geen te pijnlijke toiletervaring mee te maken.

Beschermende functie

Water in het lichaam is de bumper die beschermt tegen schokken van buitenaf. Zonder water zouden wij daar veel gevoeliger voor zijn en ook veel sneller iets breken.

Thermostatische functie

Een heel belangrijke functie van water in ons lichaam is het constant houden van onze lichaamstemperatuur. Onze eigen persoonlijke airco die afgesteld is op 37 graden. Dit wordt bereikt door zweten. We zweten bij een krachtinspanning, op warme plaatsen of wanneer we ziek zijn. Door zweet wordt ons lichaam afgekoeld via de buitenkant. Het zweet op de huid verdampt. De warmte die daarvoor nodig is, gaat van je lichaam weg en zo koel je af. Let dus op dat je bij een te groot zweetverlies zeker op tijd moet drinken.

Wat zijn de risico’s bij een tekort aan water?

Vermoeidheid, concentratieverlies, buikpijn, uitdroging, onfrisse adem, prestatieverlies bij sporten. Dit zijn slechts enkele symptomen die je kan ervaren bij een gebrek aan water. Na lange periodes watertekort kunnen sommige organen slechter gaan functioneren. Vanaf 10 procent vochtverlies is er een kans dat je het niet overleeft.

Vermageren

Water doet niet vermageren zoals soms beweerd wordt. Het is wel de belangrijkste drank in ieder dieet omdat bij het drinken ervan geen calorieën in het lichaam komen, wat bij andere dranken wel het geval is. Ook heb je een veel grotere stroom van afvalstoffen wanneer je meer water drinkt. Dit heeft een groot effect op je gewicht of afvalproces.

Advies: drink voldoende water!

 

Geschreven door Frank van Amersfoort, Personal Trainer bij The Chariot Eibergen