Fitness is de verzamelnaam voor alle sporten en activiteiten die beoefend worden in een sportcentrum. Het uiteindelijke doel van het beoefenen van fitness is:

  • Algehele conditieverbetering (lees ook het hoofdstuk “conditie”)
  • Vetverbranding en afslanken
  • Spierversterking
  • Plezier

In het sportcentrum wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen groepslessen en fitness. Groepslessen zijn bijvoorbeeld de LesMills lessen, zoals Bodypump, Bodystep en andere vormen, aerobics, Zumba, Pilates etc. In de fitnessles maakt men gebruik van fitnesstoestellen, zoals de crosstrainer, de loopband, de trilplaat en allerlei apparaten om specifieke spiergroepen te trainen en te versterken.

Fitnessapparatuur

Het voordeel van werken met fitnessapparatuur is dat er een uitgekiend op uw eigen mogelijkheden afgestemd trainingsprogramma geschreven wordt. En als u kiest voor vrije fitness dan is dat uitvoerbaar op een tijd die u uitkomt, individueel, met zijn tweeën of met een personal trainer die u gedurende de gehele les begeleidt. Voor een personal trainer dient u wel extra te betalen.

U bepaalt uw doel en onze instructeurs schrijven een programma voor u dat regelmatig wordt aangepast aan uw wensen en de behaalde resultaten. Vaak wordt fitness gedaan in combinatie met cardiofitness.

Cardiofitness

Cardiofitness is een conditietraining waarbij de hartslag centraal staat!
De hartslag is een belangrijk middel om de intensiteit van training te meten. Hiervoor wordt een hartslagmeter gebruikt. Er wordt een persoonlijke trainingszone bepaald afhankelijk van het doel; het verbeteren van de conditie of het verbranden van vet. Inspanningen worden daarbij voortdurend gemeten en aangepast.

Conditie

Voor mensen met een matige conditie die voorzichtig willen beginnen, is cardiofitness ideaal. Ook topsporters kunnen door registratie van hun hartslag precies afgepast hun trainingsarbeid doseren.

Met cardiofitness wordt gebruikt gemaakt van speciale – op cardiotraining – gerichte apparatuur zoals de loopband, de stepmachine, het roeiapparaat en de fiets. Cardiofitness kan gecombineerd worden met spierversterkende fitness.

Spierversterkende fitness

Spierversterkende fitness ofwel krachttraining is trainen met flinke weerstand om de spierkracht te verbeteren.

Er zijn twee vormen van krachttraining:

  • Algemene krachttraining
  • Specifieke krachttraining

Bij algemene krachttraining is het doel om het gehele lichaam te versterken. De training focust zich op meerdere spiergroepen. Krachttraining wordt ook gebruikt voor het verstevigen van spieren. Dit wordt gebruikt voor onder andere rugklachten en het voorkomen van blessures

Specifieke krachttraining wordt veel gebruikt bij sporters. De persoon bepaald vaak welke spiergroep hij/zij wilt versterken. Vaak komt dit overeen met de sport die de persoon beoefent.

Er zijn verschillende oefeningen beschikbaar voor spierversterkende fitness. Onderstaand een aantal voorbeelden:

  • Optrekken
  • Bankdrukken
  • Squatten
  • Deadlift
  • Military Press