Krachttraining is een ander woord voor spiertraining. Alleen door onze spieren te trainen behouden wij onze spiermassa en kracht. Conditietraining zorgt voor de verbetering van het hart- en longuithoudingsvermogen. Een evenwichtige training bestaat uit een combinatie van spiertraining en conditie(cardio) training.
Krachttraining heeft een positieve invloed op uw gezondheid. De voordelen op rij:l

  • Door krachttraining bouwt u meer spiermassa op.
  • Met krachttraining voorkomt u de afname van het stofwisselingsproces (metabolisme). Bij het ouder worden daalt ons metabolisme met zo’n 2 tot 5% per tien jaar. Krachttraining behoudt de spiermassa en hiermee blijft het metabolisme op peil.
  • Krachttraining zorgt voor vermindering van het lichaamsvet. Door meer spiermassa stijgt het energieverbruik in rust. Hierdoor wordt het vetverlies gestimuleerd.
  • Krachttraining zorgt voor verhoging van de botdichtheid. De botten worden sterker door krachttraining en het remt de botontkalking (osteoporose)!
  • Krachttraining verhoogt het glucosemetabolisme(suikerstofwisseling). Een slechte suikerstofwisseling heeft vaak te maken met suikerziekte. Door vier maanden krachttraining stijgt de glucoseopname gemiddeld met 23%.
  • Krachttraining zorgt voor een verbeterde doorvoer van het voedsel door het maagdarmkanaal.
  • Krachttraining zorgt voor een daling van de bloeddruk. In combinatie met conditietraining(cardio-vasculaire training) wordt dit effect nog groter.
  • Krachttraining zorgt voor een daling van het cholesterolgehalte. Na een paar weken krachttraining daalt het cholesterolgehalte al.
  • Krachttraining vermindert lage rugpijn. Uit onderzoek blijkt dat na tien weken krachttraining voor de onderrug de pijn vermindert.
  • Krachttraining zorgt voor minder pijn bij artritis. Afgezien van het feit dat krachttraining voor artritispatiënten nodig is om het bot- en spierweefsel te versterken, blijkt ook dat de pijn vermindert.