Warming up
Spieren hebben de tijd nodig om zich aan te passen aan verhoogde lichaamsactiviteit. Een goede warming up is belangrijk om blessures te voorkomen.
Begin rustig met hardlopen en wissel het af met spieroefeningen op de plaats en stretch-oefeningen. Begin niet te snel met stretchen. De spieren moeten warm en soepel zijn. Flexibele spieren worden veel minder snel verrekt dan gespannen en stijve spieren. Bouw de intensiteit langzaam op.

Train niet te zwaar
Veel mensen hebben het idee dat een training pas goed is als men totaal uitgeput is of de volgende dag niet meer kan lopen van de spierpijn. Dit is absoluut niet nodig en zelfs niet wenselijk. De kans dat men een blessure oploopt door overbelasting of geen plezier ondervindt in de training is hiermee groot. Belangrijk is dat het trainingsdoel wordt vastgesteld: Vetverbranding(afvallen!) of conditieverbetering. Bij conditieverbetering zal de gemiddelde hartslag hoger moeten zijn dan bij vetverbranding. De inspanning bij vetverbranding bijvoorbeeld zal wat langer moeten worden volgehouden. In het VES-sportcentrum zal worden bepaald met welke intensiteit er getraind moet worden om het gewenste trainingsdoel te bereiken.

Cooling down
Zoals de spieren, hart- en longen moeten wennen aan verhoogde inspanning vóór de training, zal aan het einde van de training aandacht moeten worden besteed aan het geleidelijk afbouwen van de belasting. Het is belangrijk om rustig uit te lopen en wat stretchoefeningen te doen. Veel mensen stoppen te abrupt met hun training.

Water drinken
Het is heel belangrijk om tijdens inspanning voldoende water te drinken. Men dient niet te wachten totdat men dorst krijgt. Dan is men eigenlijk al te laat. Neem om het kwartier een bekertje water, om het vochtgehalte op peil te houden. Dit geldt zeker bij warm weer.

Energierepen en sportdrankjes?
Bij minder dan twee uur training per dag heeft u geen extra voedingsstoffen nodig tijdens het trainen. In energierepen en sportdrankjes zit veel suiker. Zij zorgen voor onnodige calorieën.

Goede begeleiding
Een goede en deskundige begeleiding is belangrijk. De belasting moet zijn afgestemd op uw belastbaarheid. Ook fouten in de uitvoering van oefeningen moeten gecorrigeerd worden. Een te grote belasting of onjuiste uitvoeringswijze leiden tot blessures. Let op het keurmerk bij het sportcentrum van uw keuze: LERF basis en LERF totaal! Het keurmerk – ondersteund door het Ministerie van VWS – biedt u als klant de garantie dat het sportcentrum is goedgekeurd en dat er o.a. is gekeken naar de deskundigheid van het personeel. Alle VES-sportcentra zijn LERF-totaal gekeurd. Dit betekent dat het sportcentrum aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet.

Train met plezier!