Wil je op een verstandige manier sporten? Dan is een goede uitvoering essentieel. Hoe voorkom je blessures?

1. Doe altijd een warming up

Koude spieren zijn veel gevoeliger voor blessures. Daarom is het slim om er voor te zorgen dat je voor iedere training goed warm bent. Een kwartiertje cardio is voldoende voor een goede warming up. Hiermee activeer je spieren, verhoog je de doorbloeding en bereid je zenuwstelsel zich voor op de komende inspanning. Rekken en strekken daarentegen heeft geen effect op het voorkomen van blessures of spierpijn, dit blijkt uit verschillende onderzoeken. Volgens bewegingswetenschapper Gerard van der Poel is stretchen meer een soort rustmoment. Het kan rustgevend werken, waardoor je je beter kunt focussen en voorbereiden op een wedstrijd of training.

2. Uitvoering belangrijker dan het aantal kilo’s

Een verkeerde uitvoering, door bijvoorbeeld een te zwaar gewicht, vergroot de kans op blessures. Het is niet de bedoeling dat je gaat slingeren met gewichten en je rug te veel belast. Pak liever een kilootje minder, waardoor je je spieren het werk laat doen. Een goede uitvoering is het volledig afmaken van de beweging en de gewichten goed laten zakken. Dit geldt overigens ook voor andere sportvormen, loop niet te hard van stapel!

3. De juiste outfit

Ga je hardlopen, dan zijn schoenen met een goede demping van groot belang. Zonder goed schoeisel heb je kans op blaren en overbelaste spieren. Trek een outfit aan waar je lekker in kunt bewegen, wat niet te strak zit of zorgt voor irritaties. Goed schoeisel en fijne kleding geldt ook voor iedere andere sport. Tegenwoordig is er voor iedere sport wel een outfit te vinden, een goed excuus om weer een nieuwe sportoutfit aan te schaffen!

4. Volg de juiste instructies

Op fitnessapparaten staan meestal plaatjes met daar op instructies voor het apparaat. Ga goed rechtop zitten en let op dat je geen gewrichten overstrekt of je knieën te diep buigt. Voorkom dat er te veel kracht op pezen en gewricht komt te staan. Vraag een medewerker om hulp als je het niet zeker weet!

5. Pijn = stoppen!

Krijg je tijdens je training last van je schouders, rug of knieën? Dat is geen spierpijn die spontaan om de hoek komt kijken. Beschouw dit als een waarschuwing van je lichaam. Chronische overbelasting kan vervelende blessures veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan een pijnlijke pees- en slijmbeurs-ontstekingen. Kies er voor om tijdig gas terug te nemen, die pijnlijke en zeurende spiergroep te ontzien en je lichaam tijd te geven om te herstellen. Twee weken rust is beter dan maanden langdurige klachten en bezoekjes aan de fysio.

Bron: ilovehealth.nl