Te veel trainen

Wanneer jij sport probeer jij altijd het maximale resultaat te behalen aangezien jij jezelf wil verbeteren. Echter is het belangrijk dat je jouw lichaam de tijd geeft om te kunnen herstellen. Hierbij is het belangrijk dat je goed naar je lichaam luistert. Als jouw lichaam niet goed aanvoelt neem dan een rustdag! Tijdens de rustdag kunnen jouw spieren zich herstellen. Wanneer je denkt dat je spieren hersteld zijn zal je merken dat je vooruitgang hebt geboekt, dit proces noem je supercompensatie.

 

Hoelang duurt het herstel van je spieren?

Het herstel van je spieren hangt af van een aantal factoren. De eerste factor die hier invloed op heeft is het lichaam. Ieder lichaam is anders, hierdoor verschilt het per persoon hoelang het herstel van hun spieren duurt. Daarnaast wordt het ook beïnvloedt door de fysieke conditie. Ook bepaalt de intensiteit van de training hoelang het herstel zal sturen.

 

Risico’s van overmatig sporten

Als jij te veel sport kan dit leiden tot overtraining. Wanneer jij overtraind bent zal je dit kunnen merken aan de volgende symptomen:

  • Je voelt je slapper en minder sterk tijdens het sporten
  • Je herstelt minder snel
  • Je krijgt eerder blessures
  • Je hebt een slechtere concentratie
  • Je weerstand wordt minder, waardoor je eerder ziek of verkouden kan worden
  • Je hebt minder energie en bent sneller moe